19. dubna 2015

Spočívá v dechu

Dech. Je tak přirozený a automatický že jej většinou ani nevnímáme. Kdyby se Vás někdo zeptal" Jak dýcháš?" odpověď by nejspíš byla něco jako "..tak normálně"

Zpozorovala jsem to na sobě. Při běžné práci apod. jsem dýchala mělce a krátce. Vnímala povrchně a má reakce na podněty byla po emoční stránce nepřiměřeně mdlá. Nejen po práci, klidně i hned po tom, co jsem pracovat právě začala. A "pracovní dýchání" a s ním i mělké vnímaní všeho kolem se postupně rozlézalo i do zbytku mého života.
Zatímco když jsem něco prožívala a cítila se být opravdu živá dýchala jsem vydatně a zhluboka.

Když jsem si to poprvé uvědomila, domnívala jsem se, že jde o průvodní jev - přesto mě však překvapilo jak silně se do mého "živějšího" a více prožívajícího stavu zapojoval právě dech. Po pár dnech zkoušení jsem zjistila, že dech není průvodním jevem. Vnímání razantně ovlivňuje a může jej i zcela změnit.




Svým způsobem to není překvapivé a vlastně nemá smysl o tom psát. Dle tradičního pojetí se dech rovná životu. Kdo nedýchá, je mrtev. V základu alternativní medicíny je dech vnímán jako základní detoxikační mechanismus těla. V józe se správné dýchaní považuje stejně důležité a někdy i důležitější než samotný pohyb těla a zaujmutí cvičebních poloh.

I přesto se však domnívám, že mnoho dalších, právě jako já, upadá do "bezdeší" - stavu nezdravě mělkého dechu, který neumožňuje vašemu tělu dostatečně okysličovat, negativně ovlivní vaši psychiku a zastaví základní detoxikační proces. Nezačnete se dusit a ani to nebolí. Prostě jen vdechujete naprosté minimum vzduchu pro přežití - a to vám nedělá dobře.

Zkuste si na chvíli vyjít do přírody nebo alespoň otevřít okno, posaďte se s rovnou páteří a zhluboka, rytmicky dýchejte. Nadechujte se 3 sekundy, co vám to jen plíce dovolí, pak se na další 3 sekundy zastavte, pak 3 sekundy vydechujte z plic všechen vzduch, který můžete vydechnout a nakonec se před dalším nádechem na 3 sekundy zastavte v bezdeší. Opakujte.

Po pár minutách vám ten rytmus "vejde do krve" a budete moct přestat počítat. Vytrvejte ještě pár minut. Bude se cítit osvěženě a tak nějak živější.

Pokračujte zhluboka dýchat a dělejte to i v kanceláři, při práci, doma.

Nepřestávejte dýchat!


Nejsem autorem ani majitelem použitých obrázků. Všechna práva náleží jejich právoplatným držitelům.
I am not the author or owner of the images. All rights belong to their rightful holders.

Žádné komentáře:

Okomentovat